WK volleyballezing OBS De Wiekslag

Wat was het leuk! Wij mochten groep 5 t/m 8 vertellen over volleybal, het WK en wat gezonde voeding en bewegen voor ons en een topsporter betekent. En natuurlijk... een volleybalclinic!

WK volleyballezing OBS De Wiekslag

Driesprongers Annet, Daniëlle, Chantal en Dirk mochten in groep 5, 6, 7 en 8 van OBS De Wiekslag (onze buren!) een gastles verzorgen!

Dirk trapte als voorzitter van de Driesprong af om de volleybalvereniging voor te stellen, de buurman van OBS de Wiekslag! Hij vertelde tevens over het WK volleybal dat grotendeels in Nederland plaatsvindt, en dat het nationale Italiaanse team in onze gemeente verblijft!

Vervolgens vertelde Annet over welke typen volleybalspellen er zijn, en legde ze al springend de spelregels van volleybal uit. Als voormalig basisschooljuf was ze weer helemaal in haar element!

Daarna mocht Chantal uitleggen wat haar functie als Nevobo-manager van het nationale Nederlandse zitvolleybalteam inhoud, en waar ze over de wereld al geweest was. Dat vonden de leerlingen prachtig, maar wat ze ook enorm boeide was topsport met een handicap; slechts 1 been, geen vingers, et cetera.... dat vonden ze bijzonder interessant!

Als kinderoefentherapeut kon Daniëlle de kinderen op een leuke wijze precies uitleggen wat bewegen precies is en betekent, wat conditie en talent inhoud, en tenslotte hoe en waarom basisschool sporten. De ervaringen van de leerlingen kwamen vanzelf, vooral de verhalen met wie en hoe hard ze elke dag wel niet naar school fietsten waren erg leuk, vooral om het besef te zien dat ze daarmee ook aan hun gezondheid werkten.

Het laatste onderdeel in de klas was voeding. Wat eten topsporters, en waarom? Wat zijn vezels, mineralen, koolhydraten, onverzadigde vetten? De verrassing was groot dat je soms best een snoepje of een frikandel mocht eten, zolang je dat niet elke dag doet en daarnaast ook dagelijks fruit eet, en de bloemkool en broccoli die hun moeders 's avonds op tafel zette. De vragen bleven komen, Annet moest ze gewoon stoppen omdat we nog een leuk actief programma te gaan hadden!

In de sporthal beland begonnen we met een quiz! We wilden kijken of de kinderen opgelet hadden en hadden meerkeuze vragen over de zojuist afgeronde les. Ze moeten naar de mat rennen van het goede antwoord, en wat waren wij verrast.... ze hadden bijna alle vragen goed! Het duurde dus even, maar uiteindelijk won 1 leerling, die beloond werd met een echte VV de Driesprong-volleybalbril!

Natuurlijk hadden we voor iedereen een coole bril, waarna we dus ook een coole groepsfoto hebben gemaakt (zie hoofdfoto van dit nieuwsbericht)! We danken de gemeente Buren voor de bijdrage uit het Lokaal Sport- en beweegakkoord om deze leuke sportieve gift mogelijk te maken.

Tenslotte heeft Chantal alle leerlingen een heuse volleybalclinic gegeven. Onderhands spelen, bovenhands, serveren, alles kwam aan bod. Reuze enthousiast werd iedereen (incl. Chantal), en wederom grote teleurstelling toen het einde van de schooldag naderde en we moesten stoppen.

Toen Chantal iedereen voor hun inzet een Nevobo-speldje gaf, en ze van Driespronger Dorien allemaal een appel kregen van haar eigen boomgaard ging iedereen weer blij en vol verhalen naar huis.

Het was verrassend hoeveel de kinderen wilden weten, ze vroegen ons het volleybalshirt van het lijf over alle onderwerpen (en ja, ook over gezonde voeding en beweging!). De onderwerpen spraken enorm aan wat ons weer extra motiveerde!

We hopen dat we alle kinderen een beetje een gezonde levenstijl hebben bijgebracht. Het past precies in het 'Gezonde School'-concept waar De Wiekslag zich voor inzet, gezonde kinderen presteren immers beter. En wie weet denken ze later nog eens aan ons... als het ze is gelukt om via De Driesprong in het nationale volleybalteam voor Nederland uit te komen ;)